Ad-Dinul Husnul-Khuluq


Hello World! Im Siti Nur Fadhilah and Im studying at Akademi Pengajian Islam Universiti Malaya , Nilam Puri , Kelantan. Be nice here okay!


► My Biography
► Heartbeats
► Exchange Links
► Cute Diary
+Follow
Dashboard




They're my HEARTBEATS ;)




Anak Buah ( Ada & Syawal )



Naim , Syakirah , Fadhilah , Syafiqah , Izza :D



Akhawat Majmuah Empat ^_^



Kehidupan di U :)

Template & Skin by : Husnaa.
Big help from : Farah | WHI | C4U | Una

Halwa telinga ^_^



Gratisan Musik


Older Post | Newer Post
Fitrah Cinta Perlu Setia
Tuesday 26 February 2013 | 09:59 | 0 Sweet Cupcake
                                                        Assalamualaikum (=

Hehe. My first entry. Entry nie ALIA ALI AHMAD yg paksa saya buat. Walaupun saya sibuk minggu nie sebab study week byk nak kena hafal. Tapi saya tak kisah demi mu ALIA ALI AHMAD saya sanggup tulis entry nie. Baca sampai bengkak mata tu taw ! Hee~




Now i'm starting my entry. Kisah tentang "monogami sunnah rasulullah". Monogami adalah sunnah nabi sama juga seperti poligami. Jika kita lihat dalam kehidupan Nabi S.A.W. Beliau melakukan monogami selama 25 tahun dan poligami pula selama 10 tahun. Sebagaimana informasi dr Aisyah, "Nabi S.A.W tidak pernah memadu kahadijah hingga dia meninggal dunia. " (HR MUSLIM)

Kadangkala ada yg suka melabel lelaki yg tidak berkahwin lagi seorang yg takut bini. Tapi bagi saya mereka lah org yg betul cinta dan setia kpd isterinya sebagaimana setianya rasullullah terhadap khadijah, setianya ali kpd fatimah, setianya abu al-ash kpd zainab.

Saya tertanya- tanya adakah motivasinya untuk berpoligami benar sperti motivasi Nabi? Adakah dia juga membantu urusan rumah tangga seperti Nabi? Adakah dia berlaku lembut dgn kecemburuan isteri spt Nabi? Adakah dia memahami kesusahan isteri membesarkan anak-anak kecil spt Nabi? Adakah dia memudahkan urusan isteri dgn menyediakan pembantu spt Nabi? Tepuk dada tanya iman. hee~

Kadangkala ada juga lelaki yg berkahwin lain sbb mengetahui kelemahan isteri. Tapi bg saya sedikit kelemahan pd isteri bukanlah alasan utk membina cawangan lain. Seharusnya lelaki itu sebagai seorang pemimpin keluarga, seharusnya mebimbing isteri menuju ke arah kebaikan dan bersama-sama melengkapi kekuranagn yg ada. Kadangkala ada yang berkata dgn berkahwin lain rezeki kita akan bertambah. Statement disitu perlu diperbetulkn. hehe. Rezeki perlu diusahakan sekuat tenaga dan berdoa, bkn hanya tunggu dr langit dgn hanya kita bernikah lagi. Rasulullah S.A.W mengajar kita menjadi perancang ekonomi, bijak berstrategi, dan bijak mengukur kemampuan diri. Bukan berserah bulat pd apa yg belum pasti.

Sunnah yg lebih besar yg ditunjukkn Nabi ialah berkahwin satu selagi isteri mamapu beri zuriat. Nabi tidak memadukan khadijah. Lagipun syarat adil yg yg ALLAH sebut dlm al-quran tu satu ancaman bkn galakan.
Kedua-dua ayat poligami dlm surah AN-NISA ayat 3 dan ayat 129 berbentuk ancaman supaya tidak berbuat aniaya. Rasulullah S.A.W telah menjelaskan poligami berisiko memberikan satu masalah apabila dibangkitkan di AKHIRAT kelak. Rasulullah mempunyai seorang isteri selama 25 tahun dan berpoligami selama 10 tahun utk kepentingn islam. Rasulullah tidak pernah menduakan Khadijah dan juga Rasulullah tidak pernah melakukan poligami semasa anak-anak Baginda masih kecil dan memerlukan perhatian dari seorang bapa.

Wallahua'lam. Jadi kita sebagai hamba ALLAH  dan umat BAGINDA perlu perbetulkan tafsiran kita tentang poligami supaya orientalis barat tidak galak utk mempersenda islam.

Okay la ALIA ALI AHMAD. Setakat disini dulu saya punya entry. Nanti ada masa saya tulis entry sya yg baru. Hee~




Cinta ku kerana agamamu. Jika hilang agama pdmu maka hilanglah cintaku padamu.


"Dinikahi wanita itu kerana empat perkara, kerana hartanya, keturunannya, kecantikannya dan agamanya. Maka pilihlah kerana agama nescaya beruntung kedua-dua tanganmu. " (HR BUKHARI & MUSLIM )